CUPS - provocări și oportunități în accesarea serviciilor publice electronice de către diaspora

Cetățenii moldoveni din diaspora vor fi consultați cu privire la extinderea gamei de servicii publice ce urmează a fi accesibile odată cu înființarea Centrelor unificate de prestare a serviciilor (CUPS), în cadrul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare.
La inițiativa Agenției de Guvernare Electronică (AGE) și în comun cu Biroul relații cu diaspora (BRD), au fost invitați la discuții, în cadrul unei ședințe de lucru, primul grup de reprezentanți ai asociațiilor și grupurilor de inițiativă din diaspora, interesați de colaborarea cu autoritățile din țară, în vederea îmbunătățirii interacțiunii dintre cetățenii noștri din afară și autoritățile statului.
Scopul acestei întruniri, ca și a celor care vor urma, este discutarea următoarelor activități: studierea experienței de accesare a serviciilor publice electronice de către cetățenii Republicii Moldova aflați peste hotare; validarea listei serviciilor CUPS; colectarea propunerilor din partea exponenților diasporei privind serviciile necesare peste hotare; identificarea celor mai potrivite căi și instrumente de oferire a suportului informativ pentru accesarea serviciilor online peste hotare.
În mesajul adresat participanților, directorul AGE, Olga Tumuruc, a menționat: „Avem obligația de a asigura accesibilitatea serviciilor electronice, astfel ca ele să fie asimilate și utilizate activ de populație, inclusiv de cetățenii din diaspora. Este important să avem o platformă comună de discuții pentru ca să îmbunătățim continuu agenda de digitalizare în funcție de prioritățile prezentate de cetățeni”.
La rândul său, șefa BRD, Nadejda Zubco, a declarat că interesul diasporei față de digitalizarea serviciilor publice în Republicii Moldova este unul sporit și a apreciat inițiativa AGE de a discuta în acest format cu exponenții diaspora, astfel încât fiecare cetățean să poată accesa servicii electronice, indiferent de locul unde își are domiciliul.
Cei circa 30 de participanți au fost îndemnați să-și expună propriile experiențe de solicitare a serviciilor publice de la autoritățile Republicii Moldova și, totodată, au fost încurajați să ia parte la exercițiile de evaluare și îmbunătățire a calității serviciilor și instrumentelor electronice, cu ajutorul unor chestionare online și prin comunicare directă cu AGE, BRD sau oficiile CUPS. Colectarea datelor prin intermediul chestionarului va fi efectuată până la data de 20 aprilie 2022. Chestionarul poate fi accesat aici: https://forms.gle/gSWXM6Vfq1D4FZTW9.
Participanții au expus o serie de propuneri privind posibilitatea accesării unor servicii la distanță ce țin documente de identitate, declarații, servicii notariale, achitarea unor taxe, acte ce țin de studii, pensie, precum și modalitățile de obținere a semnăturii electronice. Acestea vor fi sistematizate și discutate ulterior cu instituțiile participante la pilotarea CUPS.
Serviciile publice vor deveni mai accesibile pentru cetățenii moldoveni din diaspora odată cu extinderea gamei de servicii electronice prestate de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale Republicii Moldova peste hotare, prin intermediul CUPS. Lista misiunilor participante la pilotare poate fi consultată aici: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=128549&lang=ro

