Întrebări Frecvente
Ce înseamnă guvernarea electronică?
Guvernarea electronică sau e-Guvernarea presupune interacţiunea digitală dintre instituțiile statului cu cetăţenii. Interacțiunea se realizează prin intermediul noilor medii de comunicare și tehnologiilor de comunicații avansate pentru a permite comunicarea în mod real. Există mai multe dimensiuni ale guvernării electronice, facilitarea legăturii dintre Guvern și cetățeni, Guvern și mediul de afaceri dar și între diferite instituții ale administrației.
Care sunt beneficiile guvernării electronice?
Interacţiunea instituţiilor statului cu cetăţenii, prin intermediul mijloacelor electronice, facilitează transferul optim de informaţii dinspre autorităţi spre cetățeni şi viceversa. Accesând mijloacele comunicării online, cetăţenii se pot informa rapid cu privire la noutăţile legislative, îşi pot exprima opiniile privind activitatea administrativă, pot opera plata taxelor datorate, sau pot depune reclamaţii şi petiţii online. Practic, contribuabilii au la dispoziţie toate mijloacele de a-şi exercita drepturile civile fundamentale.
Ce sunt e-serviciile (serviciile electronice)?
Serviciile electronice sunt serviciile publice oferite de instituțiile statului cetățenilor prin intermediul tehnologiilor electronice. Acestea pot fi gratuite sau contra plată, în funcție de tipul de serviciu. Principalele avantaje pe care le prezintă folosirea acestei modalități de obținere a serviciilor sunt rapiditatea și accesibilitatea. Dacă pentru a obține anumite servicii electronice, cetățenii trebuiau să aștepte ore și chiar zile, e-serviciile permit accesarea informațiilor aproape imediat. Un alt avantaj îl reprezintă disponibilitatea acestora, faptul că sunt disponibile oricărei persoane care poate accesa un calculator la orice oră, nu în limitele unui program fix de lucru. Exemple de servicii publice care vor putea accesate online sunt eliberarea cazierului, eliberarea unor autorizații, permise și declarații.
Când vor fi disponibile serviciile electronice?
În prezent sunt peste 100 servicii publice electronice deja disponibile. Este vorba de servicii fiscale, servicii de documentare a populației, acte de stare civilă, servicii ale Ministerului de Interne, Serviciului Vamal etc.
Care este rolul Agenției de Guvernare Electronică?
Agenția de Guvernare Electronică, constituit sub coordonarea Cancelariei de Stat, este organizaţia necomercială ce urmăreşte beneficiul public prin aplicarea Tehnologiilor Informaţionale şi de Comunicaţii în vederea creșterii nivelului de competitivitate a ţării pe plan mondial, precum şi pentru îmbunătățirea calității vieții cetățenilor, inclusiv prin oferirea pe scară largă a serviciilor publice electronice. Agenția de Guvernare Electronică este promotorul principal al e-Guvernării şi al iniţiativelor de transformare sectorială, funcționând ca un catalizator al interacțiunii dintre Guvern și cetățeni prin platforme și tehnologii electronice inteligente.
Ce este Agenda de e-Transformare?
Agenda de e-Transformare reprezintă procesul de e-Transformare a guvernării, care are ca scop modernizarea serviciilor publice și eficientizarea activității guvernării prin tehnologia informației. Conform Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare), până în 2020, Guvernul va deveni mai transparent, mai performant și mai receptiv, datorită investițiilor inteligente în tehnologiile informaționale și utilizării masive a acestora în sectorul public.
În ce constă activitatea Agenției?
Agenția de Guvernare Electronică este responsabilă de elaborarea și realizarea agendei de modernizare tehnologică a guvernării pentru a eficientiza accesarea și prestarea serviciilor publice.
Ce înseamnă open data (date deschise)?
Datele deschise sunt informații de interes general care pot fi folosite în mod liber, reutilizate și redistribuite de către oricine – fie gratuit, fie contra unui cost marginal.
Cum pot ajuta datele deschise cetățeanul de rând?
Proiectele și aplicațiile bazate pe folosirea datelor deschise pot avea o aplicabilitate foarte largă. Orice cetățean poate descoperi date utile în activitatea de zi cu zi. De exemplu, datele despre incidența fraudelor într-un cartier sau proiectele de dezvoltare ale administrației locale pot ajuta o persoană în alegerea unei noi locuințe. Analizarea cheltuielilor bugetare poate arăta companiilor domeniile prioritare de dezvoltare la nivelul administrației centrale. Date despre criminalitatea într-o zonă sau alta precum și registrele despre performanțele unei instituții de educație pot reprezenta o bază solidă pentru o alegere informată a unei forme de educație pentru un copil. „Datele deschise vor stimula o industrie care va transforma datele brute în materialul de care depind sute de milioane de utilizatori ai TIC, de exemplu app-uri (aplicații) pentru telefoanele inteligente: hărți, informații de trafic în timp real, informații meteo, instrumente de comparare a prețurilor și multe altele. Printre alți beneficiari importanți se numără jurnaliștii și persoanele din mediul academic”.
Care sunt avantajele unui program avansat de guvernare electronică?
Implementarea pe scară largă a tehnologiilor comunicaționale este o etapă a dezvoltării sistemului administrativ al unei țări. Beneficiile principale ale implementării de diferite sisteme electronice sunt legate de transparență în activitatea curentă și deciziile luate la nivel înalt, anti-corupție dar și interactivitate. Noile tehnologii permit stabilirea unei comunicări cu o agenție guvernamentală și exprimarea opiniilor și recomandărilor în mod direct. În țările care au început în urmă cu mai mulți ani modernizarea tehnologică și implementarea tehnologiilor digitale în oferirea serviciilor publice a reconstruit percepția asupra guvernării. Cetățenii se pot implica activ în procesul de administrație.
Ce este cloud computing-ul?
Cloud computing este un concept modern în domeniul computerelor și informaticii, reprezentând un ansamblu distribuit de servicii de calcul, aplicații, acces la informații și stocare de date, fără ca utilizatorul să aibă nevoie să cunoască amplasarea și configurația fizică a sistemelor care furnizează aceste servicii. Cloud computing oferă un model de folosire avansată a tehnologiilor digitale și a programării care poate fi folosit ca fundament pentru construirea de aplicații și servicii de către instituții și companii. Conceptul de bază în construcția unei arhitecturi de tip cloud computing este de accesare a unor aplicații, servicii sau baze de date fără ca acestea să fie stocate în sistem propriu. Informațiile și bazele de date care construiesc aceste aplicații sunt stocate într-un server sau sistem de servere unic aflat într-o altă locație sau chiar într-o altă țară. Modalitatea de funcționare a acestei tehnologii este similară internetului.
Cum poate ajuta implementarea tehnologiilor de tip cloud computing activitatea agențiilor guvernamentale?
Implementarea unei infrastructuri de tip cloud computing poate duce la eficientizarea activității agențiilor guvernamentale dar și la realizarea unor economii de resurse pentru administrarea și dezvoltarea de aplicații customizate pentru fiecare agenție în parte. În plus, cetățenii nu mai trebuie să transmită de mai multe ori aceleași date, acestea vor fi stocate pe serverul comun și vor fi accesate de diferite instituții pe termen lung. Un alt avantaj este legat de securitatea datelor, unificarea datelor într-un centru unic, cu sisteme avansate de protejare, permite creșterea siguranței datelor.
Ce presupune programul de modernizare tehnologică a guvernării?
Programul de modernizare tehnologică a Guvernării a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 710 din 20 septembrie. Documentul stabileşte obiectivele procesului de e-Transformare şi oferă o viziune unificată privind modernizarea serviciilor publice şi eficientizarea activităţii guvernării prin intermediul tehnologiilor informaţionale (TI). Programul este realizat pe parcursul a nouă ani, până în 2020 urmând ca tehnologiile să permită transformarea sistemului administrativ pentru servicii publice mai bune. Principalele teze ale programului vizează:
- modernizarea sectorului public în beneficiul cetățeanului și dezvoltarea unui sector privat dinamic şi competitiv prin digitalizarea serviciilor publice până în 2020;
- creşterea transparenţei și eficienței procesului de guvernare prin integrarea tehnologiilor informaționale inteligente utilizate de către instituțiile administrației publice centrale și deschiderea datelor guvernamentale cu caracter public;
- scăderea costurilor implicate de tehnologiile informaționale utilizate de sectorul public.
Poate avea programul de modernizare tehnologică un impact mediului de afaceri?
Realizarea programului de modernizare tehnologică a guvernării va avea un impact și în mediul de afaceri prin intermediul implementării unor servicii publice mai bune pentru derularea afacerilor, spre exemplu obținerea licențelor, a permiselor. Un pas spre implementarea serviciilor electronice dedicate companiilor îl reprezintă decizia ca începând cu 1 ianuarie 2012, subiecţii impunerii cu TVA din mun. Chișinău, Bălți și Comrat să prezinte, în mod obligatoriu, dările de seamă fiscale utilizând metode automatizate de raportare electronică.
Ce presupune digitalizarea arhivelor și registrelor?
Digitizarea arhivelor și registrelor presupune trecerea arhivelor de date de pe hârtie pe suport electronic cu scopul de a oferi cetățenilor servicii publice mai bune. Anual vor fi selectate o serie de arhive și registre care vor fi oferite cetățenilor electronic urmând ca până în 2020 toate serviciile publice să fie oferite digital.
Cine poate accesa arhivele și registrele digitalizate?
Procesul de digitalizare va urmări obținerea datelor în formate editabile pentru a putea fi preluate de către cetățeni și a fi exploatate prin intermediul diferitelor aplicații. Arhivele și registrele digitalizate vor fi disponibile în sistem electronic oricărui cetățean al Republicii Moldova.
Ce presupune procesul de reinginerie a serviciilor publice?
Reingineria serviciilor publice se referă la regândirea fundamentală și remodelarea radicală a proceselor de lucru din cadrul unei entități, cu scopul de a produce schimbări majore în indicatorii de performanță principali, cum ar fi costul, calitatea și rapiditatea prestării serviciilor. Procesul de reinginerie urmărește producerea unor schimbări radicale mai degrabă decât treptate și se axează pe îmbunătățiri ulterioare continue.
Ce reprezintă și cum se va realiza inventarierea serviciilor publice administrative?
Inventarierea serviciilor publice administrative reprezintă procesul de identificare a serviciilor publice cu scopul pașaportizării acestora și pentru elaborarea scenariilor de viață pentru diverse categorii de beneficiari ai serviciilor publice. În baza inventarului serviciilor publice administrative, vor fi identificate serviciile prioritare care necesită a fi modernizate, dar și serviciile depășite, care vor fi eliminate. Lista serviciilor publice administrative prestate la nivel central, se va regăsi într-un registru unic al serviciilor publice administrative.
În ce constă digitizarea serviciilor publice?
Ca urmare a procesului de reinginerie, digitizarea serviciilor publice constă în automatizarea procesului de depunere a solicitărilor de servicii, identificarea și autorizarea solicitanților, completarea și semnarea digitală a solicitărilor de servicii, achitarea online a taxelor pentru servicii, livrarea rezultatului serviciilor, schimbul de date inter-instituțional, găzduirea securizată a serviciilor electronice etc.
Cum vor funcționa Centrele universale de prestare a serviciilor publice (CUPS)?
Organizații virtuale care vor fi instituite în baza unor organizații existente (de ex. oficiile poștale și/sau bancare, administrația publică locală de nivelul I, oficiile teritoriale ale prestatorilor de servicii publice etc.) pentru a asigura prestarea serviciilor publice calitative cât mai aproape de cetățean. CUPS reprezintă un canal alternativ serviciilor electronice și sunt destinate, în primul rând, beneficarilor care nu au acces la Internet sau competențe digitale pentru a le utiliza.
Ce semnifică Platforma de Interoperabilitate MConnect?
Soluție tehnologică care facilitează schimbul de date între sistemele informaționale gestionate de entitățile publice, sporind eficiența și calitatea furnizării serviciilor publice, fără a solicita date de la cetățeni și mediul de afaceri în formă de certificate, rapoarte, etc. Datorită platformei MConnect se va elimina rolul cetățenilor de a fi poștași, în transportarea datelor de la o autoritate la alta.